Acht manieren om meer opdrachten te krijgen als zzp’er

Je hebt je eerste opdracht afgerond en bent op zoek naar nieuwe klanten. Of je hebt langere tijd voor dezelfde klant gewerkt en wilt nu meer opdrachtgevers vinden om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Ontdek met dit artikel acht manieren om nieuwe opdrachten te vinden en ga direct zelf aan de slag met verschillende tutorials en stappenplannen.

De eerste stap in het vinden van opdrachtgevers, is bepalen wie je ideale klant is en wat je plan van aanpak wordt om die klant te bereiken. Met de juiste marketing verkoop je meer diensten en je voorkomt dat je tijd en geld verspilt. Je hoeft bijvoorbeeld niet onnodig geld uit te geven aan een advertentie op het verkeerde social media platform. Of een duur kaartje te kopen voor een groot landelijk congres, terwijl je klanten vooral lokaal zakendoen.

Hieronder vind je acht manieren die andere zzp'ers succesvol inzetten om nieuwe opdrachten te vinden:

1. Ga zakelijk netwerken

Ondernemers vinden nieuwe opdrachten vooral via netwerken. Begin daarom als zzp’er met het opbouwen van een zakelijk netwerk. Ga bijvoorbeeld naar lokale zakelijke bijeenkomsten als je op zoek bent naar klanten en samenwerkingen in je eigen omgeving. Bezoek vakbeurzen, branche-specifieke conferenties of netwerkborrels waarvan je weet dat er bezoekers zijn die interesse hebben in jouw vakgebied. Websites van gemeenten bieden je vaak een overzicht van verschillende netwerkorganisaties.

2. Start met acquisitie

Met acquisitie probeer je mogelijke klanten te bereiken, een afspraak te maken of opdrachten binnen te halen. Bijvoorbeeld door promotieteams op een event, door bedrijven telefonisch te benaderen of met een advertentie op social media.

3. Zet social media in

Via social media vind én bind je klanten aan je. Maar hoe? Weet op welke socialmediakanalen je mogelijke opdrachtgevers zitten en wat hen dagelijks bezighoudt. Deze informatie kun je ook gebruiken voor het bedenken van leuke posts en video’s op social media.

4. Bouw een netwerk op LinkedIn

LinkedIn richt zich op zakelijke connecties en carrière. Het biedt je als ondernemer de mogelijkheid om waardevolle content te delen die jouw expertise laat zien en waarmee je potentiële klanten aantrekt. Hier kun je in contact komen met beslissers en professionals die mogelijk interesse hebben in jouw diensten.

5. Zet tevreden klanten in

Eerdere opdrachtgevers kunnen jou aanbevelen aan anderen. Negen op de tien consumenten leest reviews voordat ze iets kopen. Heb je tevreden klanten? Vraag dan of ze voor jou een review willen achterlaten op je website, Google Review, LinkedIn of verkoopkanalen als Bol of Amazon.

6. Word gevonden door zoekmachines

Om zoveel mogelijk bezoekers en opdrachtgevers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization: SEO). Zorg dat je website antwoord geeft op de zoekopdrachten van je klanten. Met de juiste zoekwoorden in je teksten en een duidelijke website met relevante links, vinden zoekmachines je website sneller. En klanten dus ook.

7. Benader media

Met online advertenties, persberichten of andere media-aandacht in kranten, magazines, vakbladen of folders kun je ook je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Zoek een (dag)blad dat aansluit op de interesses van jouw ideale klanten.

8. Gebruik freelance platforms of communities

Vind je het lastig om jezelf te verkopen? Dan kun je ook nieuwe opdrachtgevers vinden via bemiddelingsbureaus of platforms. Zo is er voor hoveniers, schilders of aannemers bijvoorbeeld Werkspot. Verschillende freelance opdrachten vind je bijvoorbeeld op Freelance.nl of Hoofdkraan.nl. Ben je meer op zoek naar internationale opdrachtgevers, dan is er bijvoorbeeld Upwork of Fiverr. Tot slot kun je op LinkedIn ook interessante opdrachten vinden.

Sluit je aan bij communities: Denk aan brancheverenigingen, zzp-platforms of online groepen waar jouw potentiële klanten zitten. Bijeenkomsten van ondernemersnetwerken in de regio Zoetermeer staan hier voor je op een rij: Kennis- en inspiratieagenda.

Aan de slag

Hoe je met bovenstaande tips concreet aan de slag kunt lees je in dit artikel van de Kamer van Koophandel. Heb je specifieke vragen over ondernemen en/of ondernemersnetwerken in Zoetermeer, neem dan contact op met Ter Zake Het Ondernemershuis in Zoetermeer.